Besök för SFI och SPRINT

Att bo i Sverige innebär mycket nytt, till exempel behöver man lära sig om hur samhället fungerar med vatten och avfall. För grupper som lär sig svenska har vi språkanpassade besök med fokus på hållbarhet och hur våra vanor påverkar natur och miljö. Vi kopplar hållbarhet till er vardag och vanor.

Hur bokar jag?

Boka genom att lämna en intresseanmälan. Där kryssar du i de besök ni vill göra. Vi ser fram emot att träffa er!

Vid frågor, kontakta studiebesok@uppsalavatten.se

bilstripe.png

Passande studiebesök

Besök reningsverket! Här får eleverna lära sig om hur vatten renas efter att det passerar toalett, dusch och kök. Vi förklarar med rundvandring, film, samtal och visuella medel vad som ska ner i avloppet och hur enkla vanor kan bidra till en hållbar utveckling i samhället.

Besök en återvinningscentral för att lära eleverna om återvinning i praktiken. De kan ta med eget skräp som vi sorterar på plats. Vi förklarar vad som händer sen och hur de kan hjälpa till att spara på jordens resurser genom att återvinna. Vi visar tittar på och går igenom avfallstrappan som visar att vi även kan göra bättra saker än att återvinna.

Kom till Pumphuset för att få en interaktiv lektion som tar upp både vatten och avfall. Vi tränar på hur saker kan återvinnas och klättrar i avfallstrappan för att tillsammans spara på jordens resurser. Vi provar utställningen, samtalar och interagerar kring hur dricksvatten blir till, varför vi kan dricka vattnet och hur det renas efter att vi smutsat ner det. Det här är en visning för er som vill ha lite av varje! Välj visningen ”Vattnets väg och hållbara kretslopp i Sverige” när du fyller i din intresseanmälan.

Besök biogasanläggningen och få motivation till att sortera ut matavfallet! Av matresterna blir det biogas till de lokala gröna bussarna och biogödsel till våra åkrar. På anläggningen visar vi hur det fungerar i verkligheten och lyfter varför det är viktigt att sortera rätt.

Ni kan även besöka Hovgården som en fördjupning. Vår avfallsanläggning Hovgården ligger strax utanför Uppsala och hanterar avfall från byggarbetsplatser och företag till största del. Men skräp som du lämnar på återvinningscentraler kommer också delvis hit för att sorteras upp, lagras och behandlas. Lär er mer om återvinning och hur det ser ut i verkligheten när gammalt skräp ska bli något nytt och bra.

2022-08-17T10:00:57
2022-10-04T07:55:36