Flerbostadshus och samfälligheter - fastighetsnära insamling av förpackningar

Om du är fastighetsägare för ett flerbostadshus eller sitter i styrelsen för en bostadsrättsförening finns det saker att hålla koll på inför att fastighetsnära insamling (FNI) ska vara infört i Uppsala under 2025.

Kom ihåg att frågorna nedan också kan gälla dig som till exempel representerar en liten bostadsrättsförening, en samfällighet eller en samling hushåll som har en gemensam hämtplats eller ett återvinningsrum.

Fastighetsnära insamling, FNI, är ett lagkrav från och med 1 januari 2027. Det innebär att alla Uppsalas hushåll ska kunna få restavfall, matavfall, tidningar, plast-, pappers-, metall- och glasförpackningar hämtade vid fastighetsgränsen, eller i nära anslutning till den.

Frågor och svar

Tidplan

När blir insamlingen obligatorisk?

Från 2027 är det lagkrav på fastighetsnära insamling av förpackningar.

Godkända entreprenörer fram till mars 2025

Från 1 januari 2024 tar kommunen över insamlingsansvaret för förpackningar. Det finns en övergångslösning från 1 januari 2024, där ni kan välja mellan godkända leverantörer.

Målet är att alla hämtningar ska flyta på som vanligt i möjligaste mån under 2024.

Vad händer 2025?

Från och med mars 2025 tar Uppsala Vatten över hela ansvaret för hämtningen av föpackningar från flerbostadshus. Uppsala Vatten har upphandlat en entreprenör som kommer att utföra alla hämtningar från flerbostadshus från mars 2025. Alla nuvarande avtal med andra entreprenörer upphör alltså mars 2025.

Vad händer 2027?

Från 1 januari 2027 är det lag på fastighetsnära insamling av förpackningar.

Abonnemanget

Kommer avgiften att höjas?

Insamlingen av förpackningar är ett producentansvar. Det innebär att Uppsala Vatten är den organisation som kommer att vara ansvariga för hämtningen, men att den ska betalas av producenterna.

Hur blir det med avgiften under 2024?

Under 2024 till och med februari 2025 betalar du som vanligt en hämtavgift till din entreprenör. När Uppsala Vatten tar över från och med mars 2025 är det vår entreprenör som tar över och då regleras sådana kostnader via taxan.

Läs mer om avgifterna för 2025.

Hyr du ut en lokal till en verksamhet i ditt flerbostadshus?

Verksamheter som återvinner förpackningar i samma miljörum som hushållen i ett flerbostadshus måste rapporteras in till Uppsala Vatten.

Sådana verksamheter kallas för samlokaliserade verksamheter. Om du som fastighetsägare rapporterar in dessa verksamheter adderas dessa till avdraget som du kan få om du har en fullständig fastighetsnära insamling. Det blir alltså billigare för dig, eftersom du precis som för de vanliga grundavgifterna får ett avdrag per verksamhetsgrundavgift som du har.

Avdrag för fastighetsnära insamling

Från och med 2024 kommer fastighetsägare som har en fullständig fastighetsnära insamling (FNI) kunna få ett avdrag på 300 kr (inkl moms) per år och grundavgift. 2025 höjs det avdraget till 600 kr per grundavgift och år.

Avdraget ges till bostadsrättsföreningar och samfälligheter med flerbostadshustaxa. som har fullständig fastighetsnära insamling. Förutsättningen är att fastigheten har insamling av mat- och restavfall, pappers-, plast-, metall-, färgade och ofärgade glasförpackningar samt returpapper.

Uppsala Vatten har under första delen av 2024 fått in uppgifter om vilka kunder som har fullständig FNI från våra godkända leverantörer. Avdraget kommer att ges retroaktivt från 1 januari 2024 och synas på fakturor som skickas ut från och med maj 2024.

Fastighetsägare som inte redan har fullständig FNI kan skaffa det genom att kontakta någon av våra godkända leverantörer. Avdraget ges från det datum som insamlingen startar. Observera att det är leverantören som rapporterar till Uppsala Vatten att kunden skaffat fullständig FNI.

Saknar du avdrag på fakturan trots att din fastighet har fullständig FNI? Kontakta Uppsala Vattens kundservice. Observera att avdraget är synligt först på fakturor som skickas ut från och med maj.

Mer info hittar du bland våra nuvarande och kommande avgifter.

Vad händer med avtalet jag har idag och som sträcker sig över årsskiftet 23/24?

Om avtalet med din nuvarande entreprenör gäller längre än till 28 februari 2025 och entreprenören finns med bland godkända entreprenörerna för 2024 behöver du inte göra något alls, eftersom avtalet ska löpa på tills dess.

Om du inte har en godkänd entreprenör kommer du behöva avsluta avtalet med din nuvarande entreprenör och välja någon av de godkända entreprenörerna fram till 28 februari 2025.

Läs mer om hämtning av förpackningar under 2024 (här finns också lista på godkända entreprenörer).

Finns det ett verktyg för att beräkna ungefär hur mycket förpackningar vår BRF har?

Det finns en modell som Avfall Sverige tagit fram som ger en fingervisning om mängden förpackningar i förhållande till antalet lägenheter. Du kan beställa rapporten med modellen på Avfall Sveriges hemsida Länk till annan webbplats..

Hur ofta kan jag välja att få förpackningsavfallet tömt?

Utrymmet/platsen

Vårt hus har begränsat med utrymme, hur ska vi få plats med fler fraktioner?

Från 2027 är det lagkrav på fastighetsnära insamling av förpackningar och det är fastighetsägarens ansvar att det finns utrymme för det.

Går det att få hjälp att planera och dimensionera återvinningsutrymmet, vem kontaktar jag?

Kontakta Uppsala Vattens kundservice som sedan ser till att du får kontakt med en handläggare på avfallsavdelningen.

Branschorganisationen Avfall Sverige har också en dimensioneringsmodell för avfallsutrymmen Länk till annan webbplats.. Det är en excel-fil där du matar in dina förutsättningar och får svar på dimensionering.

Jag har dragavstånd på min befintliga anläggning, kan jag ha det på förpackningar också?

Vi äger inte marken där kärlen står idag, hur gör vi nu?

Kontakta markägaren.

Kan kärlen står utomhus utan tak?

Ja, kärl kan stå utomhus utan tak. Om kärlen står ute utan tak behöver du komma ihåg att avfallet måste kunna tömmas utan problem. På hämtningsdagen måste får det inte vara fastfruset, för blött, en sanitär olägenhet, blåsa iväg och så vidare. Om det snöat måste det också vara snöröjt ovanpå kärlen.

Kärlen

Vilka storlekar finns det på kärl?

Många flerbostadshus som har återvinning av förpackningar har redan kärl för dessa. Vi kommer i huvudsak att ta över alla befintliga kärl från nuvarande entreprenörer.

Om du vill veta vilka storlekar på kärl som vi erbjuder från mars 2025 kan du läsa mer om det på våra sidor för priser och avgifter.

Hur många fraktioner måste vi ha?

Åtta stycken:

  • Restavfall
  • Matavfall
  • Pappersförpackningar
  • Plastförpackningar
  • Metallförpackningar
  • Färgade glasförpackningar
  • Ofärgade glasförpackningar
  • Returpapper och tidningar

Kommer vi att kunna ha fackindelade kärl även som flerfamiljshus?

Kärlstorlekarna är inte fastställda ännu. Håll dig uppdaterad på dessa webbsidor.

Vad händer med de kärl vi har idag?

2025: från 1 mars 2025 tar Uppsala Vatten över alla kärl som finns på de fastigheter som har förpakningsinsamling idag.

Hur gör jag om ett kärl är trasigt?

2024: Kontakta din entreprenör som tömmer kärlen.

2025: Du kommer att kunna felanmäla trasiga kärl på Uppsala Vattens hemsida från och med mars 2025.

Hur beställer jag kärltvätt?

2024: Kontakta din entreprenör som tömmer kärlen.

2025: Kärltvätt är inte en tjänst som Uppsala Vatten erbjuder. Det finns flera aktörer på marknaden som du kan beställa den tjänsten från.

Källsorteringen

Hur gör vi för att få till en fungerande sortering?

Informera de boende om hur en bra sortering går till och att det sparar på pengar för föreningen och resurser för samhället.

Uppsala Vatten erbjuder ett material med skyltar, checklistor, broschyrer och mer inom initiativet Cirkulärt Uppsala.

Vad händer om det är felsorterat i en behållare?

2024: Kontakta din entreprenör som tömmer kärlen.

2025: Vid felsortering kan följden bli att kärlet inte töms eller så debiteras en felsorteringsavgift.

Vad händer om en behållare fylls snabbare än förväntat?

Du kan antingen beställa en extratömning mot avgift om det är en tillfällig ökning, annars kan du ändra ditt abonnemang för att bättre matcha avfallsmängderna.

Finns det någon broschyr eller information om sortering som vi kan dela ut?

Det finns en flerspråkig broschyr och flera varianter av sorteringsskyltar. Dessa erbjuds enklast genom vårt initiativ Cirkulärt Uppsala.

Finns det sorteringsguider på olika språk?

Det finns en flerspråkig broschyr och flerspråkiga sorteringsskyltar. Dessa erbjuds enklast genom vårt initiativ Cirkulärt Uppsala.

Hur får jag tillgång till sorteringsskyltar?

Upp till totalt 50 stycken skyltar kan du kan du beställa från Uppsala Vatten, genom vårt initiativ Cirkulärt Uppsala. Beställ via web eller kundservice. Du kan också skriva ut skyltar själv. Du hittar dem på vår sida med trycksaker och blanketter.

Återvinningsstationerna

Kommer återvinningsstationerna att försvinna?

Många av de obemannande återvinningsstationerna för förpackningar kommer att avvecklas på sikt. Några blir kvar med en anpassad återvinning av framförallt skrymmande förpackningar av papper och plast.

Uppsala Vattens bemannade återvinningscentraler för grovsopor och farligt avfall finns kvar som vanligt.

Övriga frågor

Hittade du inte svar på dina frågor här ovan? Skicka in den till oss i formuläret så återkommer vi.

Hjälpte innehållet på sidan dig? (Om du svarar nej - fyll gärna i varför.)

EPI debug

Created:
2023-06-21T08:39:52
Last modified:
2025-01-20T13:37:52
Published:
2023-06-21T08:42:57
Last published:
2025-01-20T13:37:54
Template
Sida


EPI.PageType


EPI.PageURLSegment


EPI.Id