Vårt viktiga vatten - nu och då

Upplev och lär er om Uppsalas historia med fokus på vatten, nu och då. Hur fick man vatten innan Pumphuset? Vad var det för sjukdom som härjade i staden, och hur kom det sig att vi nu har vatten direkt i kranen?

Vi gör en resa i tiden, från smutsvatten i hinkar direkt från Fyrisån till lyxen att få rent grundvatten i kranen. Vi provar att bygga en egen vattenturbin och löser uppdrag i utställningen. Ta med eleverna till en historisk plats där vi jobbar med hållbarhet i praktiken, och där frågor besvaras med experiment och utforskande övningar.

Lämplig ålder Åk 3-9

Praktiska tips Lektionen hålls inomhus. Vi använder rinnande vatten, risk för måttligt stänk!

Hur lång tid tar besöket? Cirka 1,5 timme.

Vad kostar det? Alla våra besök är kostnadsfria.

Mer om besöket

Gruppen samlas kring samlingsbrunnen och får en introduktion kring husets historia och dagens upplägg. Gruppen delas upp i två delar, där ena börjar med en övning kring energi där vi bygger vattenturbiner av äpplen och den andra får utforska utställningen genom att lösa uppdrag om vatten nu och då.

När alla aktiviteter är genomförda samlas vi alla åter igen och eleverna får redovisa vad de gjort utifrån sina uppdrag. Besöket avslutas med en kort film och sammanfattning.

Lär mer i klassrummet!

Att tillämpa kunskaperna ger så mycket mer! Prova ett uppdrag kring vatten, se en film eller lär mer med våra resurser.

2022-08-17T10:01:00
2024-03-25T09:47:09