Vårt vatten och avfall

Denna visning är för de yngre åldrarna. Vi pratar om både vatten och avfall med fokus på återvinning och vad man får spola ner i toaletten.

Besöket innehåller en lättare diskussion med barnen, praktiska övningar och sång. Gruppen ges även möjlighet att utforska utställningarna själva.

Lämplig ålder förskola till Åk 3

Praktiska tips Lektionen är inomhus

Hur lång tid tar besöket? 1,5 timma, inklusive fri lek

Vad kostar det? Alla våra besök är kostnadsfria

Mer om besöket

Gruppen samlas först vid samlingsbrunnen och får en kort introduktion kring husets historia. Dagens upplägg presenteras och gruppen ges möjlighet att ställa lite frågor. Är gruppen stor delas den på två och jobbar parallellt. Besöket inkluderar två delar:

Nej eller okej i toaletten: Med film, sång och en pratande toalett repeterar vi vad som ska ner i toaletten och inte och vart bajset tar vägen.

Olika material och hur man återvinner: Barnen får arbeta med flera sinnen och interaktivt lära sig om de olika materialen vi återvinner, varför vi återvinner dem och vad de kan bli för något nytt! Inkluderar den populära återvinningsmaskinen.

Lär mer i klassrummet!

Att tillämpa kunskaperna ger så mycket mer!

Ta reda på varför toalettpapper är det enda papper som ska spolas i toan, experimentera med grundvatten och vattentorn. Promenera runt och lös uppdrag i det virtuella reningsverket.

Prova ett uppdrag där ni förbättrar den egna återvinningen eller skapar en egen återvinningsmaskin. Ni kan också fördjupa era kunskaper med resurserna här på skolwebben!

2022-08-17T10:01:01
2024-03-25T10:58:36