Guide försäljning ägarbyte och inflytt

Här finns all information om ägarbyten, inflytt och försäljning av bostäder med eller utan egna abonnemang för vatten, avlopp och avfall.

Välj vad som passar in bäst på din situation här nedanför. Observera att det är olika formulär för företag och privatpersoner.

Har du sålt huset och ska flytta?

Vi får inte automatiskt reda på att du har sålt huset. Du behöver inkomma med de uppgifterna till oss. Det finns två olika formulär beroende på om fastigheten har kommunalt vatten och avlopp eller inte:

eller

Du är ansvarig för alla kostnader fram till tillträdesdagen.

OBS! Har du kommunalt VA glöm inte att läsa av vattenmätaren på utflyttningsdagen och fyll i det på ägarbytet.

Tills vi får in ägarbytet står du kvar som fastighetsägare i vårt system vilket innebär att fakturorna för abonnemangen kommer till dig. När ägarbytet kommer in till oss flyttar vi över abonnemangen till den nya fastighetsägaren och alla kostnader fram till överlåtelsedatumet justeras på en flyttfaktura.

Sen är det trevligt om du spolar ur soptunnorna och tömmer slamtanken innan den nya ägaren tar över.

Har du köpt ett hus och ska flytta in?

Vi får inte automatiskt reda på att du har köpt ett hus utan vi behöver få in en anmälan om ägarbyte. Det finns två alternativ, välj det som stämmer för dig:

Du har köpt ett hus där någon har bott tidigare

Då ska säljaren fylla i ett ägarbyte. Det finns två olika formulär beroende på om fastigheten har kommunalt vatten och avlopp eller inte:

eller

Soptunnorna står kvar och du kan börja använda dem när abonnemanget kommit igång. Du får ett välkomstbrev från oss, oftast per e-post.

Tills vi får in ägarbytet står den tidigare ägaren kvar som fastighetsägare i vårt system vilket innebär att fakturorna för abonnemangen kommer skickas till den personen.

Du har köpt ett nybyggt hus där ingen har bott innan

Troligen har du köpt fastigheten av ett företag. Då finns det två alternativ:

Finns det ett VA-abonnemang på fastigheten vid köpet? Då behöver företaget som säljer beställa blanketten för ägarbyte företag. Du som köper behöver skicka in en inflyttningsanmälan för att sophämtningen ska komma igång.

Finns det VA-anslutning på fastigheten men inget VA-abonnemang? Då ska du som köpare skicka in en inflyttningsanmälan för att starta VA-abonnemang och sophämtning.

Har du köpt en bostad i en bostadsrättsförening (BRF)?

Det är alltid fastighetsägaren som är kund hos oss. I ditt fall alltså bostadsrättsföreningen (BRF). Kolla med deras styrelse.

Ska du hyra ett hus eller lägenhet?

Som hyresgäst är du inte kund hos oss och har därför heller inga abonnemang hos oss. Det är alltid fastighetsägaren som är kund hos oss.

Vill du säga upp dina abonnemang?

Det är obligatoriskt att ha abonnemang för både vatten och avlopp/slam samt sophämtning. Så du kan inte säga upp dem, de flyttas över till den nya fastighetsägaren när vi får in ett ägarbyte, det kan du fylla i här, välj om fastigheten har kommunalt VA eller inte:

eller

Observera att sopkärlen alltså ska stå kvar vid fastigheten.

Det du kan göra gällande abonnemangen för sophämtning och/eller slamtömning är att begära uppehåll i hämtningarna om bostaden ska stå tom en längre tid. Fyll i ansökan om uppehåll i sophämtning/slamtömning.

För fritidshus finns särskilda sommarabonnemang. Detta kan du ansöka om via Mina Sidor eller mejla oss på kundtjanst@uppsalavatten.se.

Har ditt företag sålt en fastighet som ni ska flytta från?

Vi får inte automatiskt reda på att ni har sålt fastigheten eller att ni flyttar. Ni behöver inkomma med de uppgifterna till oss.

Gör så här:

  • Beställ ägarbytesblankett för företag.
  • Har fastigheten kommunalt VA glöm inte att läsa av vattenmätaren på utflyttningsdagen och fyll i det på ägarbytet.
  • Tills vi får in ägarbytet står ditt företag kvar som fastighetsägare i vårt system vilket innebär att fakturorna för abonnemangen kommer till er. När ägarbytet kommer in till oss flyttar vi över abonnemangen till den nya fastighetsägaren och alla kostnader fram till överlåtelsedatumet justeras på en flyttfaktura.

Sen är det trevligt om ni spolar ur soptunnorna och tömmer slamtanken innan den nya ägaren tar över.

Ska du sälja en obebyggd tomt?

Om du säljer en obebyggd tomt som har VA-anslutning behöver du göra ett ägarbyte. Om du inte gör det riskerar du att vi fortsätter fakturera dig.

Enklast är att du loggar in på Mina sidor och väljer att ladda ner en förifylld ägarbytesblankett.

Så här gör du:

  1. Logga in
  2. Klicka på "Visa alla E-tjänster"
  3. Klicka på "Ägarbyte" och följ anvisningarna.
  4. Filen laddas ner till dator.
  5. Skriv ut och fyll i de relevanta fälten.
  6. Skicka blanketten till oss på:

    Uppsala Vatten
    Box 1444
    751 44 UPPSALA
Hjälpte innehållet på sidan dig? (Om du svarar nej - fyll gärna i varför.)

EPI debug

Created:
2022-07-06T08:54:19
Last modified:
2022-09-30T11:30:17
Published:
2022-07-06T08:56:42
Last published:
2022-09-30T15:19:20
Template
Sida


EPI.PageType


EPI.PageURLSegment


EPI.Id