Artikeln publicerades 4 maj 2023

Invigning av Uppsalas nya återvinningscentral 14 maj

Den 14 maj kl 10-14 är det invigning av den nya återvinningscentralen som ligger på Arkgatan 14 i Fyrislund. Under invigningsdagen går det bra att lämna pantburkar- och flaskor för återvinning men övrig inlämning av avfall öppnar den 15 maj.

Två barn, pojkar, som håller i varsin låda med återvinningssymboler på

Aktiviteter för stora och små

Uppsala Vatten välkomnar dig till invigningen där vi bjuder på korv med bröd och det finns möjlighet att gå runt överallt på återvinningscentralen, tävla i tipspromenad, testa hur en återvinningsmaskin fungerar, besöka Återbrukets pop-up butik, provsitta sopbil och få se de nya fyrfackskärlen som kommer att införas i Uppsala.

Pantamera Express finns på plats och alla som pantar får en smidig pantarbag och alla barn kan delta i tävling med chans att vinna roliga vinster.

Ett perfekt tillfälle att i lugn och ro bekanta sig med återvinningscentralen då det inte är någon inlämning av avfall eller bilar i omlopp som det normalt är under en vanlig dag.

Uppsala får en ny storpantarautomat

Pantamera kommer också att finnas på plats för att visa storpantarautomaten Pantamera Express som blir den andra i sitt slag i Uppsala. Den första storpantsmaskinen finns på återvinningscentralen i Librobäck där det sedan 2020 tagits emot över 10 miljoner förpackningar.

En ny återvinningscentral för ett växande Uppsala

Den nya återvinningscentralen utformning kommer att likna den i Librobäck med en stor ramp med containrar på båda sidor om rampen. Det kommer också finnas fristående byggnader för sortering av återbruk, farligt avfall, mm.

Återvinningscentralen i Fyrislund kommer också ha cykelställ och övergångsställe för de som kommer till återvinningscentralen till fots eller på cykel.

Den 22 000 kvadratmeter stora återvinningscentralen har möjlighet att ta emot upp till 30 000 ton avfall årligen, vilket är lika mycket som alla befintliga återvinningscentraler idag sammanlagt tar emot.

När den nya återvinningscentralen öppnar stängs den befintliga på Spikgatan

Återvinningscentralen på Spikgatan i Boländerna ligger på hyrd mark och ytan är för liten för att verksamheten ska kunna utvecklas och växa. För att kunna upprätthålla en väl fungerande hantering av hushållens grovavfall bygger Uppsala Vatten en ny återvinningscentral i Fyrislund som kan ersätta Boländernas återvinningscentral.

Torsdag den 11 maj är sista dag som återvinningscentralen på Spikgatan i Boländerna har öppet.

2023-05-04T11:16:33
2023-05-10T09:46:29